Patrik, enkla kassen, skriver

– Vi ser det inte som att vi driver ett matkasseföretag. Vi vill ju vara ett impact-bolag, bidra till att förändra människors matvanor, förklarar Patrik Olsson.
Savannah Hayes, i bakgrunden, hjälper till under packdagarna.

Det ska vara enkelt med klimatsmarta matvanor tycker grundarna av impact-bolaget Enkla Kassen. Med växtbaserade matvaror och enkla recept i kassen vill de förenkla hållbara matvanor i vardagen.

Röda linser, kokosmjölk, krossade tomater, gul lök, morötter och rödbeta. I en lokal i bottenplanet på ett stort affärskomplex står Patrik Olsson och Johannes Källgren och packar matvaror i kartonger.

Tillsammans driver de Enkla Kassen som säljer hemlevererade matkassar med uteslutande växtbaserade råvaror.  I varje kartong landar också ett häfte med tre enkla, snabblagade recept som matchar kassen/kartongens innehåll.

– När vi startade hade jag själv försökt äta mer växtbaserat i flera år och upplevde att det var ganska tidsödande. Vi såg att det saknades lättlagade växtbaserade alternativ, förklarar Johannes Källgren.

Enkelheten, att göra det lätt för fler att lägga om sina kostvanor är grundläggande i deras impact-strategi. För den som jobbar eller pluggar på heltid och har fullt upp med andra aktiviteter kan det vara svårt att hitta tid till att komma igång med växtbaserad matlagning konstaterar Patrik Olsson.

– Vill man själv ändra sina matlagningsvanor är det ofta en lång och energikrävande procedur. Att gå in på vår hemsida och beställa en kasse från oss tar mindre än tre minuter. Vi har skapat en genväg till mer hållbara matvanor.

Enkla kassen packar varor

Måndagar är packdagar hos Enkla Kassen, på tisdagar levereras matkartongerna till kunderna.

En nödvändig omställning påpekar Patrik. Han tycker att miljödebatten alltför länge haft fokus på att tekniken ska lösa allt – för att hejda klimatförändringen måste det också till livsstilsförändringar.

– Matproduktionen, framförallt av animalisk mat, står för en stor del av belastningen på klimatet och miljön. Utan att ändra vad vi äter kommer vi inte att nå klimat- och miljömålen.

Patrik och Johannes lärde känna varandra när de studerade på Handelshögskolan. Efter examen och några års arbete på olika håll startade de för två år sedan Enkla Kassen.

– Jag hade tittat mycket på olika möjligheter att lösa samhällsproblem med hållbart entreprenörskap, berättar Johannes.

Idag levereras cirka 10000 portioner växtbaserad mat i månaden till kunder i hela landet. I centrala Stockholm körs kassarna ut av cykelbud, i övriga landet med klimatkompenserade budbilstransporter.

en packad matlåda

Kassarna har namn efter någon viktig ingrediens, som linser, sojafärs eller jordnötssmör men innehåller också nödvändiga basvaror, till exempel pasta eller ris, krossade tomter och kokosmjölk.

Det finns tre olika kassar, Jordnötskassen, Sojafärskassen och Linskassen. Två nya kassar är på gång och kommer att lanseras i höst. Varje kasse innehåller mat som ska räcka till 12 portioner, inklusive basvaror som ris, couscous eller pasta, rotfrukter, kokosmjölk och krossade tomter.

Inom Grön Bostad Stockholm har Enkla Kassen, tillsammans med IVL, Svenska Miljöinstitutet, beräknat miljönyttan med företagets matkassar. Enligt de beräkningarna ger Enkla Kassens mat en klimatpåverkan på 0,5 ton koldioxidekvivalenter per år. Klimatpåverkan av det som antas vara svensk medeldiet beräknas till 1,8 ton koldioxidekvivalenter per år.

Johannes på enkla kassen jonglerar med en lök

Kassarna innehåller inga kylvaror och bara färskvaror med lång hållbarhet som lök och morötter.

Ungefär 30-50 procent av kassarnas innehåll är ekologiskt. Att andelen ekologiska varor inte är större beror på att Enkla Kassen valt att prioritera ett lågt pris för att nå så många som möjligt. Målsättningen är ju att få fler människor att äta mer växtbaserat, påpekar de.

– Får vi en vegan att äta växtbaserat har vi inte åstadkommit någon klimat- eller miljönytta. Vi vill nå fler än de redan frälsta, gärna inbitna köttätare som vill testa att laga något nytt, säger Patrik.

Men det är inte kassarna i sig som kommer att ge den största klimateffekten menar de. Utan snarare den inspiration till ändrade matvanor, och i förlängningen förändrade matnormer, kassen kan sprida.

I samarbetet med IVL och Grön BoStad Stockholm utformades därför en enkät om tidigare matvanor. När enkäten testades på en mindre grupp slumpmässigt utvalda kunder uppgav 10 (43 %) av 23 svarande att de åt kött innan de började med Enkla kassen. Av övriga svarande angav 11 personer (48 %) att de åt en lakto-ovo vegetarisk kost (vegetabilier + ägg och mejeriprodukter) och bara 2 personer att de åt en vegansk kost.

Enkäten validerade Enkla Kassens impact-strategi, att få fler att laga mer växtbaserad mat i vardagen, konstaterar Patrik och Johannes.

– Om 10 år tänker vi oss att köttkonsumtionen i Sverige har halverats. Det är egentligen inte så dramatiskt, det skulle bara vara att backa bandet till den köttkonsumtion vi hade för 50 år sedan, säger Johannes.

 

TEXT: Ursula Stigzelius

FOTO: Håkan Lindgren